CrossFit – Overall Fitness or not?

Το CrossFit στη χώρα μας παρουσιάζει ανοδική τάση, κατ’ επέκταση λογικό είναι να γίνονται πολλές συζητήσεις τον τελευταίο καιρό γύρω από αυτό. Αυτές αφορούν, κυρίως, τα αποτελέσματα από τον συγκεκριμένο τύπο εκγύμνασης, αλλά και ποικίλες κρίσεις για την υψηλή ένταση των προγραμμάτων. Όπως κάθε τι καινούργιο και πρωτοποριακό έχει αποκτήσει φανατικούς θαυμαστές, αλλά και πολέμιους. Οι τελευταίοι, ωστόσο, χάνουν τη δυναμική τους, αν λάβουμε υπόψη μας έρευνες του American College of Sports Medicine, του μεγαλύτερου και πιο έγκυρου οργανισμού παγκοσμίως που απευθύνεται στην άσκηση, ο οποίος κατατάσσει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στις δύο πρώτες θέσεις την προπόνηση με το βάρος του σώματος και την υψηλής έντασης διαλειμματική προπόνηση, όσον αναφορά την τάση που θα επικρατήσει παγκοσμίως.

Η ίδια η CrossFit, μέσα από τους οδηγούς άσκησης της, διατείνει ότι συμμετέχοντας σε προγράμματα οι ασκούμενοι αποκτούν το Overall Fitness. Παρόλα αυτά ελάχιστες έρευνες έχουν πραγματοποιηθεί παγκοσμίως.  Έχοντας αυτό ως έναυσμα πριν περίπου δυο χρόνια ξεκίνησα τη Μεταπτυχιακή μου Διατριβή για να μελετήσω τις προσαρμογές που έχει το CrossFit σε αγύμναστους ενήλικες (η πρώτη που πραγματοποιήθηκε στην Ευρώπη), τα αποτελέσματα της οποίας με έπεισαν να ασχοληθώ επαγγελματικά με αυτό που αγαπώ. Αρχικά, προβληματίστηκα όσον αφορά τα κίνητρα και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα που επιζητά ο μέσος ασκούμενος, όταν αποφασίσει να ξεκινήσει τη γυμναστική, π.χ. να αδυνατίσει, να μειώσει το σωματικό του λίπος, να αυξήσει την αερόβια ικανότητα του, να αυξήσει τη μυϊκή του δύναμη, να προφυλάξει τον εαυτό του από ενδεχόμενους τραυματισμούς. Βάσει αυτών ξεκίνησα την έρευνα μου, στην οποία συμμετείχαν 15 αγύμναστοι ενήλικες, οι οποίοι ασκήθηκαν με προγράμματα CrossFit για 3 μήνες (36 προπονήσεις: 3 προπονήσεις/εβδομάδα διάρκειας 1 ώρας). Όλοι οι συμμετέχοντες τόσο στην έναρξη όσο και στη λήξη της μελέτης υποβλήθηκαν στις εξής εξετάσεις: α) ανθρωπομετρικές, για τον προσδιορισμό του σωματικού βάρους, του λίπους και του δείκτη μάζας σώματος, β) εργοσπιρομέτρηση στο δαπεδοεργόμετρο, για την εξεύρεση της μέγιστης πρόσληψης οξυγόνου και της αντοχής στην κόπωση (αερόβια ικανότητα), γ) μέτρηση της ισοκινητικής μυϊκής δύναμης των πρόσθιων και των οπίσθιων μηριαίων στις γωνιακές ταχύτητες των 60ο·sec-1, 180ο·sec-1 και 300ο·sec-1 (μέγιστη δύναμη, αντοχή στη δύναμη, εκρηκτικότητα κάτω άκρων, ποσοστό αναλογίας πρόσθιων – οπίσθιων μηριαίων, το οποίο σχετίζεται με την πιθανή πρόκληση τραυματισμού των κάτω άκρων), δ) μέτρηση της μέγιστης δύναμης χειρολαβής (σχετίζεται με τη δύναμη άλλων μυϊκών ομάδων και είναι ένας δείκτης για τη συνολική μυϊκή δύναμη), ε) εύρεση της μέγιστης επανάληψης στις πιέσεις πάγκου (μέγιστη δύναμη άνω άκρων).

Από τα αποτελέσματα των μετρήσεων διαπιστώθηκε ότι η ομάδα που ασκήθηκε για 3 μήνες με το πρόγραμμα εκγύμνασης Crossfit παρουσίασε στατιστικά σημαντικές βελτιώσεις σε όλες τις παραμέτρους που εξετάστηκαν. Συγκεκριμένα, μειώθηκαν σημαντικά το σωματικό βάρος, ο δείκτης μάζας σώματος και το ποσοστό του σωματικού λίπους. Επίσης, αυξήθηκαν η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου, η συνακόλουθη αντοχή στην κόπωση και η μέγιστη επανάληψη στις πιέσεις πάγκου. Επιπλέον, παρατηρήθηκε βελτίωση στη μέγιστη δύναμη χειρολαβής με ποσοστό ανάλογο στο δεξί και στο αριστερό χέρι, στην ισοκινητική μυϊκή δύναμη των κάτω άκρων τόσο κατά την κάμψη όσο και κατά την έκταση σε όλες τις γωνιακές ταχύτητες και στο ποσοστό της αναλογίας πρόσθιων – οπίσθιων μηριαίων.

Συμπερασματικά, διαπιστώθηκε ότι ένα πρόγραμμα Crossfit διάρκειας 12 εβδομάδων σε αγύμναστους ενήλικες μπορεί να βελτιώσει τη μυϊκή δύναμη των άνω και κάτω άκρων, την καρδιοαναπνευστική ικανότητα, τη συνακόλουθη αντοχή στην κόπωση, τη σωματική σύσταση και να συμβάλει στην πρόληψη τραυματισμών των πρόσθιων και των οπίσθιων μηριαίων με την αποκατάσταση της μυϊκής ισορροπίας στις ανταγωνίστριες μυϊκές ομάδες. Ως εκ τούτου, μπορεί να υποστηριχθεί πως προγράμματα γύμνασης που χαρακτηρίζονται από υψηλή ένταση και μικρή διάρκεια, όπως είναι το Crossfit, παρέχουν επαρκή ερεθίσματα για σημαντική και ταχεία βελτίωση της συνολικής φυσικής κατάστασης.

Ένα είναι το συμπέρασμα..το CrossFit ήρθε για να μείνει!

-Κουρκούλης  Νίκος  Head Coach and Level 2 Trainer

Post Author: Coach